headermetsterrenv10

Ontslag genomen in emotie niet altijd geldig

 

Ontslag in emotionele opwelling

ontslag name in emotionele bui

Een werknemer die ontslag neemt in een emotionele opwelling kan niet altijd aan het ontslag gehouden worden. Dat blijkt uit de rechtspraak, zoals uit de onderstaande zaak.

Een teamleider bij Avia op Schiphol had in een email aan zijn werkgever laten weten dat hij ontslag nam, maar kwam hier later op terug. De werkgever probeerde de teamleider aan het ontslag te houden. De rechtbank heeft nu geoordeeld dat Avia daartoe niet het recht had.

Wat was het geval?

De betrokken teamleider was sinds zijn jeugd werkzaam op de luchthaven en had de afgelopen 12 jaar bij Avia doorgebracht. Nadat een promotie naar een collega ging, stuurde hij een emotionele e-mail aan zijn leidinggevende met de bewoordingen dat hij zich "ondergewaardeerd en gekleineerd" voelde en kondigde zijn ontslag aan:’ Bij deze dien ik mijn ontslag in!’

De man ging de volgende dag echter gewoon weer aan het werk. Ruim een week later werd duidelijk dat zijn werkgever hem aan zijn eerdere uitspraken wilde houden. Daarop verklaarde de werknemer dat zijn ontslagaankondiging in een moment van frustratie was gedaan en eigenlijk bedoeld was om een discussie over zijn carrière en salaris op gang te brengen.
Vervolgens probeerde de werkgever buiten de advocaat van werknemer om een beëindigingsovereenkomst te regelen, die de man aanvankelijk ondertekende, maar tijdig weer ontbond. Het feit dat de werkgever dit deed terwijl de werknemer juridische bijstand had, werd door de rechter als 'onbehoorlijk' aangemerkt.

Hoe oordeelt de rechter?

De rechter oordeelt dat het gelet op de omstandigheden onrechtmatig van Avia is de teamleider te houden aan zijn ontslag. De rechter overweegt dat de passage ‘bij deze dien ik mijn ontslag in!’ in eerste instantie aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Maar tegelijk benadrukt de rechter dat de boodschap in de context van de rest van de email moet worden gelezen.
Avia is nu verplicht om de teamleider opnieuw aan te nemen en achterstallig salaris te betalen.

De les hieruit: emotionele uitbarstingen van medewerkers zijn niet altijd wat ze lijken en het is altijd verstandig om de intentie achter de woorden van uw werknemers te verifiëren en juridisch advies in te winnen. Advies of rechtshulp nodig?  Bel 020 6160 120 of mail onze ontslagspecialisten.

Daarom ontslagspecialist

  • Specialist in ontslagzaken
  • Ervaren advocaten en juristen
  • Resultaat gedreven, snelle actie
  • Adviseren, procederen, onderhandelen
  • Betaalbare adviezen

Contact informatie:

  0900 1237324
 mail ons icoon

ontslag stel uw vraag

gratisnieuwsbrief

PRIVACY STATEMENT

© 2024 Ontslagspecialist